Monday, November 05, 2007

Bingolotto med mamma...

Jag hälsade på min mamma i helgen. I lördags var det så dags för extra långt Bingolotto. Jag hade tänkt åka hem tidigare än planerat först, men min bil strejkade. Försiktigt och med spröd röst lät mamma då undslippa "Men jag har köpt TVÅ bingolotter, en till dig..." Med en stor klump i halsen bänkade jag mig så framför Richard Olsson, Christer Sjögren och kocken ofcourse, Leif Mannerström!
Han lagade en helt underbar dessert som jag bara måste prova så snart jag kan, här kommer receptet! (Jag äääääälskar kokos!!!)

Cocoscheesecake
Botten:
100 g digestivekex
50 g rostade cocosflingor
50 g smält smör

Kör allt i en mixer tills det blir en smulig massa. Tryck ut i en form med smörpapper i botten. Baka i ugn ca 175 grader i 10 minuter

Fyllning:
4 st gelatinblad
1 dl socker
3 dl cocosgrädde
250 g philadelphiaost
130 g creme fraiche
Cocos monin (cocos sockerlag) Om man ej får tag på detta så hoppa över! Vanligt sockerlag gör det för sött.

Blötlägg gelatinet
Koka upp cocosgrädde och socker
Rör ner gelatinbladen och rör till dessa smält
Blanda i Philadelphiaost och cremefraiche
Blanda allt till en slätt creme.
Sila genom sil och häll allt på den bakade och kallnade digestivbotten
Ställ i kyl så att det hela stelnar tar ca 2 h

Passionsfruktsgelé:
3 st gelatinblad
2 dl tropicana apelsinjuice
1 dl passionsfruktspuré
2 passionsfrukter (innehållet)

Blötlägg gelatinbladen
Värm upp juicen och purén, lägg i det blötlagda gelatinet och rör om.
Låt svalna.
Häll ett tunt lager av passionsfruktsgelén över cheesecaken. Låt allt vila i kyl tills det stelnat.

Låt det väl smaka!

No comments: